Kép

Kép

Kategóriák

2013. szeptember 8., vasárnap

ROPOGÓS KENYÉR



Minden nap tanulunk valamit.....aki nyitott szemmel jár, egész életében! A mai kenyér receptjét Irázi Viktóriától lestem el. Nagyon finom és mutatós kenyereket, péksüteményeket készít! Köszönöm Viki!
Többen kértétek, hogy mutassam meg lépésről-lépésre egy kenyér születésének folyamatát....így a mostani bejegyzésben részletesen leírom, képekkel illusztrálom a kenyérsütés folyamatát. Természetesen ez az én verzióm. Sokmindentől függ a végkifejlet....a hőmérséklettől, páratartalomtól, a liszt minőségétől, a sütőnktől, de nem kell megijedni, csak ki kell tapasztalnunk a saját kuckónkat. Higgyétek el megéri! Akkor lássunk is neki! Az "öregtésztával" fogunk kezdeni...
Előző este indul a folyamat......

Hozzávalók az öregtésztához:
  • 300 gramm liszt 
  • 170 gramm víz (1,7 dl)
  • 10 gramm élesztő
Kidagasztom és enyhén olajozott kézzel körbesimítom a tésztát. Folpackkal letakarva a konyhapulton hagyom másnapig..... 
Reggelre így fog kinézni:



Látszik milyen szép laza szerkezetű, tele lyukakkal a megérett tészta....

A többi hozzávaló:
  • 300 gramm liszt
  • 2 ek. burgonyapehely (elhagyható)
  • csipet aszkorbinsav (elhagyható)
  • 12 gramm só
  • 20 gramm vaj
  • 10 gramm élesztő
  • 170 gramm víz
Alaposan kidagasztottam a kezemmel az immár minden hozzávalót tartalmazó tésztát. Nem kell lisztezni sem, én simán a konyhapulton dagasztottam. Rugalmas, fényes, selymes tésztánk lesz! Hallani dagasztás közben, ahogy a levegőbuborékok "kidurrannak". Nagy jó vele dolgozni! Mikor végeztem a dagasztással gömbölyítettem, olajos kézzel megsimogattam, majd egy konyharuhával letakarva hagytam 20 percet pihenni.


20 perc elteltével így nézett ki:


Ekkor laza mozdulatokkal átgyúrtam, majd újabb 20 perc pihi várta.....


Az újabb 20 perc elteltével megformáztam, és beletettem a sütőedénybe, ahol az utolsó kelesztési fázis befejeződik......


40 perc eltelte után bekapcsoltam a sütőt a legmagasabb fokra, nálam ez 250  fok......
50 perc elteltével a kenyeret alaposan lespricceltem vízzel majd egy zsilett segítségével megmintáztam a kenyeret....



Újabb 10 perc telt el, a sütő elérte a megfelelő hőfokot, vizet forraltam és tálban betettem a sütő aljába. Azért forrót, hogy egyből párásítson. Ezután bedugtam a kenyeret is, amit 10 percig 250, majd 200 fokon sütöttem kb. 45 peren keresztül.... Kb. 20 perc elteltével kivettem a jénaiból a kenyeret és a rácsra téve sütöttem tovább. Ezt most "fedő" nélkül sütöttem, ezért is kellett a víz a sütőbe...ha jénaiban sütöm, akkor annak fedelét spriccelem be alaposan és az utolsó 10 percben veszem csak le róla.
Íme a végeredmény:





És egy másik kép, máshogy formázva, pirosabbra sütve de ugyanezzel a recepttel:


És még mindig ugyanaz a kenyér:


Mindegy milyen formában készítjük, az eredmény biztos siker lesz csak gyakorolni kell! ;)


Jó étvágyat! 












Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése